W odpowiedzi udzielonej w imieniu Komisji przez komisarza Algirdasa Šemetę komisja przedstawiła szereg działań, które podjęła w związku ze zgłoszoną sytuacją.
“Komisarz Šemeta przystąpił do wymiany listów z szefem rosyjskiej Federalnej Służby Celnej (FCS), Andrzejem Bieljaninowem, i wezwał do odroczenia podjęcia środków ze względu na ich ewentualne wycofanie. Następnie przeprowadzono telekonferencję z rosyjską służbą celną i misję wyjaśniającą w Moskwie. Ponadto Komisja aktywnie zajmowała się tą kwestią na szczeblu wielostronnym. Jej działania obejmowały wystosowanie pisma do Sekretarza Wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia Rady Wykonawczej TIR, a także podjęcie konsultacji z Międzynarodowym Związkiem Transportu Drogowego i jego członkami spoza UE, którzy graniczą z Rosją. Działania te były koordynowane z państwami członkowskimi, zwłaszcza na forum Komitetu Kodeksu Celnego.” – czytamy w odpowiedzi udzielonej przez Komisję. W efekcie podjętych działań Rosja zadeklarowała wstrzymanie wprowadzenia restrykcji jednak nie wycofała się z wypowiedzenia umowy gwarancyjnej TIR od 1 grudnia 2013 r. Komisja zadeklarowała w związku z tym, że “… będzie w dalszym ciągu poruszać tę kwestię na odpowiednich forach wielostronnych (tj. w organach Konwencji TIR w ramach EKG ONZ) oraz dwustronnych, by zapewnić, że poręczenia TIR będą dostępne w Rosji także po tej dacie. W zależności od rozwoju sytuacji, Komisja będzie podejmowała odpowiednie działania, w tym działania na szczeblu politycznym.” – czytamy w udzielonej odpowiedzi.
(Źródło: Kochanowski, EKR)