Komisja Europejska w odpowiedzi na interpelację Konrada Szymańskiego deklaruję podjęcie szeregu działań wymierzonych w planowane restrykcje, które zamierza wprowadzić Służba Celna Federacji Rosyjskiej w odniesieniu do transportu handlowego m.in. na granicy polsko-rosyjskiej, objętego konwencją TIR z 1975 roku.
Zawarta kilkadziesiąt lat temu konwencja zakłada plombowanie pojazdów w kraju wywozu i jego otwarcie w kraju docelowym przy jednoczesnym maksymalnym ograniczeniu formalności w krajach tranzytowych na podstawie tzw. karnetu TIR.Europoseł PiS zwrócił uwagę Komisji, iż Rosja zapowiedziała, że od połowy września będzie wymagać dodatkowych gwarancji uiszczenia cła i podatków. Ponadto Federalna Służba Celna Rosji ogłosiła, że od 1 grudnia wypowiada umowę gwarancyjną z rosyjskim stowarzyszeniem międzynarodowych przewoźników  ASMAP, które odpowiada w Rosji za realizację zobowiązań z tytułu konwencji TIR. Polska jako kraj sąsiedzki byłaby w największym stopniu ofiarą takich bezprawnych restrykcji.W związku z tym, że wyżej wskazane plany naruszają nie tylko konwencję TIR ale również przepisy porozumienia UE – Rosja, porozumienie w sprawie taryf celnych i handlu GATT oraz konwencję wiedeńską o prawie traktatów międzynarodowych, europoseł Szymański zwrócił się z wnioskiem do Komisji o podjęcie natychmiastowych działań.

W odpowiedzi udzielonej w imieniu Komisji przez komisarza Algirdasa Šemetę komisja przedstawiła szereg działań, które podjęła w związku ze zgłoszoną  sytuacją.

Komisarz Šemeta przystąpił do wymiany listów z szefem rosyjskiej Federalnej Służby Celnej (FCS), Andrzejem Bieljaninowem, i wezwał do odroczenia podjęcia środków ze względu na ich ewentualne wycofanie. Następnie przeprowadzono telekonferencję z rosyjską służbą celną i misję wyjaśniającą w Moskwie. Ponadto Komisja aktywnie zajmowała się tą kwestią na szczeblu wielostronnym. Jej działania obejmowały wystosowanie pisma do Sekretarza Wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, zwołanie nadzwyczajnego  posiedzenia Rady Wykonawczej TIR, a także podjęcie konsultacji z Międzynarodowym Związkiem Transportu Drogowego i jego członkami spoza UE, którzy graniczą z Rosją. Działania te były koordynowane z państwami  członkowskimi, zwłaszcza na forum Komitetu Kodeksu Celnego.” – czytamy w odpowiedzi udzielonej przez Komisję. W efekcie podjętych działań Rosja zadeklarowała wstrzymanie wprowadzenia restrykcji jednak nie wycofała się z wypowiedzenia umowy gwarancyjnej TIR od 1 grudnia 2013 r. Komisja zadeklarowała w związku z tym, że “… będzie w dalszym ciągu poruszać tę kwestię na odpowiednich forach wielostronnych (tj. w organach Konwencji TIR w ramach EKG ONZ) oraz dwustronnych, by zapewnić, że poręczenia TIR będą dostępne w Rosji także po tej dacie. W zależności od rozwoju sytuacji, Komisja będzie podejmowała odpowiednie działania, w tym działania na szczeblu politycznym.” – czytamy w udzielonej odpowiedzi.

(Źródło: Kochanowski, EKR)