Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła podczas posiedzenia w Brukseli tekst opinii dla Komisji Rozwoju Regionalnego autorstwa europosła Prawa i Sprawiedliwości Kosmy Złotowskiego. Opinia zawiera sugestie Komisji TRAN do sprawozdania zatytułowanego Polityka spójności i cel tematyczny „promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych”.

Opinia autorstwa Kosmy Złotowskiego zwraca uwagę między innymi na fakt, że szczególne potrzeby inwestycyjne państw Europy Środków-Wschodniej nie zawsze są zharmonizowane z priorytetami inwestycyjnymi Unii Europejskiej i dlatego niezbędna jest elastyczność w finansowaniu projektów transportowych w ramach EFRR i Funduszu Spójności, aby uniknąć pogłębiania się różnic między regionami.

„Spójny europejski system transportu musi obejmować nie tylko strategiczne odcinki sieci TEN-T, która jest sztandarowym europejskim projektem infrastrukturalnym. Potrzebna jest modernizacja i rozbudowa wielu połączeń lokalnych, które stanowią ważny element uzupełniający dla najważniejszych korytarzy. Wiele takich wąskich gardeł funkcjonuje na obszarach transgranicznych, co znacznie utrudnia inwestowanie, szczególnie przy pomocy instrumentów finansowych. Kolejna perspektywa budżetowa po roku 2020 powinna uwzględniać adekwatne finansowanie tego rodzaju projektów, również za pośrednictwem dotacji” – powiedział po głosowaniu Kosma Złotowski.

Opinia wzywa do zapewnienia odpowiedniej puli środków finansowych i jasno ustrukturyzowanych zasad finansowania inwestycji infrastrukturalnych w ramach polityki spójności po 2020 r. Tekst podkreśla również konieczność utrzymania na obecnym poziomie stosowania grantów, jako skutecznej metody przyciągania prywatnego kapitału, gwarantowania inwestycji i wyrównywania różnic między państwami członkowskimi w dostępie do środków europejskich.

„Instrumenty finansowe powinny być częścią całego, szerokiego portfolio metod finansowania inwestycji drogowych, kolejowych czy śródlądowych ze środków europejskich. Są jednak takie projekty i takie inwestycje, gdzie ich skuteczność jest ograniczona i powinny być uzupełniane o dotacje celowe. Tylko w ten sposób można skutecznie usuwać istniejące luki, które powstają w miejscach, gdzie z różnych przyczyn nie chcą inwestować podmioty prywatne” – tłumaczy Kosma Złotowski.